6 JENIS TAYAR KERETA WAJIB DIKETAHUI


Apakah jenis tayar kereta ; tayar adalah suatu ciptaan yang diperbuat daripada getah sintetik, getah asli, fabrik, sulfur, karbon hitam, silica, resin dan juga bahan-bahan kimia yang lain. 

Pemilihan tayar yang betul adalah penting mengikut keperluan dan situasi pemanduan anda. Diantara tayar-tayar popular dikalangan pemilik kenderaan seperti tayar Silverstone, Bridgestone, Falken, Dunlop, Michelin, Hankook dan Viking.

Sebenarnya semua tayar automotif adalah tidak sama. Pemilihan tayar adalah bergantung kepada beberapa faktor. Antaranya termasuk saiz kenderaan anda, untuk apa anda menggunakan kenderaan tersebut dan juga bagaimanakah rupa bentuk muka bumi.


Senarai 6 Jenis Tayar Kereta Yang Utama


Jenis tayar kereta terbahagi kepada beberapa yang utama. Semuanya adalah berbeza-beza mengikut keperluan dan keadaan rupa bentuk muka bumi. 

Terdapat tayar untuk musim panas, tayar musim sejuk, tayar semua musim, tayar performance, tayar cuaca basah dan juga run flat tyres.

High Performance Tyres



Jenis Tayar Kereta : Musim Panas


Corak bunga kurang beralur adalah salah satu ciri-ciri tayar musim panas. Ianya bertujuan untuk memastikan semaksimum mungkin permukaan tayar bersentuhan dengan jalan. Sebatian bunga tayar juga diadun untuk kekal fleksibel.

Tayar ini dicipta dengan meletakkan lebih banyak permukaan tayar bertemu jalan. Ciri-ciri ini dapat memaksimumkan cengkaman dan pegangan. Adakalanya juga tayar musim panas mempunyai kedalaman bunga yang rendah. 

Ianya bertujuan bagi memastikannya kekal stabil walaupun dilenjan sehingga menghampiri hadnya.

Summer Tyres



Jenis Tayar Kereta : Musim Sejuk


Kedalaman bunga tayar adalah merupakan perbezaan utama diantara tayar musim sejuk dan tayar biasa. Sebatian getah asli dan silica berperatusan tinggi telah digunakan dalam proses pembuatan tayar jenis ini.

Alur pada tayar juga dibentuk dengan lebih luas dan dalam.

Baca : Bolehkah Drive Shaft Kereta Tercabut

Ianya bertujuan bagi membentuk satu saluran yang lebih besar agar air dan salji mudah untuk melaluinya. Ciri-ciri ini juga dapat mengekalkan cengkaman tayar yang berterusan.

Cengkaman tayar juga dapat ditingkatkan dengan penggunaan getah asli. Ini adalah kerana getah asli lebih lembut berbanding getah sintetik terutama pada musim sejuk. 

Winter Tyres

Winter Tyres
 foto : theaa


Jenis Tayar Kereta : Semua Musim


Jenis tayar kereta semua musim diperbuat untuk pemanduan sederhana. Prestasi dan keupayaannya diseimbangkan dalam situasi basah mahupun kering.

Pada musim salji juga tayar ini mampu memberikan cengkaman yang baik.

Berbanding tayar musim panas, jangka hayat tayar jenis ini juga adalah lebih lama. Campuran getah yang direka khas adalah merupakan salah satu formula utama penciptaan tayar jenis ini.

Baca : Shock Absorber Minyak vs Shock Absorber Gas

Tayar semua musim dihasilkan dalam bermacam-macam model, saiz, rekabentuk, tahap kelajuan dan juga penilaian beban kenderaan. 

Sesuai dengan kebanyakan pemandu. Ini adalah kerana tayar jenis ini mampu menjanjikan keselesaan dan kenyamanan perjalanan. Ianya juga memiliki kawalan pengendalian dan prestasi yang baik. 

All Season Tyres



Jenis Tayar Kereta : Performance


Berbanding tayar-tayar musim yang lain, tayar performance kebiasaannya diperbuat daripada sebatian getah yang lebih lembut.

Baca : 7 Kategori Kereta Lumba Yang Perlu Diketahui  

Tayar jenis ini direka dengan bunga tayar yang minimum dan beralur. Ianya bertujuan untuk memaksimumkan keseluruhan permukaan tayar yang bertemu dengan jalan.

Alur pada tayar pula bertujuan untuk menyingkirkan air dan menghalang terjadinya hydroplaning.

Kenderaan dapat diberhentikan dengan lebih baik, mengambil selekoh dengan lebih sempurna serta pengendalian yang cemerlang.


Tayar Prestasi Tinggi
foto : dpfsolutionsheffield


Jenis Tayar Kereta : Cuaca Basah


Jenis tayar kereta cuaca basah direka dengan alur dan bunga bercorak padanya. Cengkaman tayar terhadap jalan sebenarnya tidak dibantu oleh alur. Tujuan utama alur adalah untuk menyingkirkan air dengan cepat diantara permukaan tayar dan jalan.

Jika air tidak disingkirkan dengan cepat, kenderaan akan mengalami kesan yang dikenali sebagai hydroplaning.

Rekaan alur yang unik memberi kelebihan dimana air dapat disingkirkan secepat mungkin (tayar potong air). Air dipaksa untuk disingkirkan ke bahagian tepi tayar atau ke dalam saluran khas yang direka di tengah-tengah tayar.


Wet Tyres
foto : tanvic

Baca : Impak Kereta Elektrik & Kereta Autonomous


Jenis Tayar Kereta : Run Flat


Jenis tayar kereta run flat adalah merupakan tayar revolusi baharu. Penggunaan tayar jenis ini dapat membolehkan kenderaan untuk terus bergerak walaupun setelah berlaku kebocoran.

Penggunaan tayar jenis ini dapat meminimumkam bahaya risiko tayar meletup di tengah-tengah jalan. Ianya juga memanfaatkan tiada keperluan lagi untuk berhenti dan menukar tayar kepada tayar simpanan.

Run Flat Tyres
foto : tyrefinders




Contoh Membaca Kod Asas Pada Tayar Kereta









































0 Komen untuk "6 JENIS TAYAR KERETA WAJIB DIKETAHUI"

Back To Top